Káva

Úžasná vôňa, chuť ale aj mimoriadne priaznivými účinkami na zdravie . Ak to s pitím kávy nepreháňate, čaká vás dlhý život. Pokojne si vychutnajte tri šálky voňavej kávy denne. Pochádza z Etiópie, v Európe má hlboké korene v Turecku a Arabi si ju roky chránili. Napokon sa rozšírila do celej Ázie, Európy i celého zvyšku sveta.


Blahodarný kofeín

Najvýznamnejšou zložkou kávy je prírodný alkaloid kofeín, ktorému vďačíme za povzbudzujúce účinky. Už v malom množstve dokáže stimulovať centrálnu nervovú sústavu, vylepší náladu, zvýši fyzickú výkonnosť a  pozitívne ovplyvní sústredenie sa. Pri pravidelnom pití v primeranom množstve môže káva priaznivo ovplyvniť činnosť srdca, znížiť riziko vzniku aterosklerózy či Parkinsonovej a Alzheimerovej choroby. Dôležitú úlohu tu zohrávajú antioxidanty, ktorých kávové zrná obsahujú viac než dosť, o čom svedčí aj fakt, že pár dúškov kávy dokáže zbaviť aj bolesti hlavy.


Mýty

Káva je škodlivá – pri maximálnej odporúčanej dávke 300 mg (asi 3 - 5 menších šálok) nepriaznivý vplyv na srdcovocievny systém a celkové zdravie s určitosťou nehrozí

Mnohí z nás máme „kávovú“ závislosť
 – ak patrí káva k vášmu rannému rituálu, náhle vynechanie by vám mohlo spôsobiť  chaos, no určite ju nezaraďujeme medzi návykové drogy   

Káva dehydruje – je pravdou, že káva má diuretické účinky; pri dodržiavaní pitného režimu sa nedostatku vody v organizme obávať nemusíte

Pomáha pri chudnutí
Iba pitie kávy vás prebytočných kilogramov nezbaví. Spolu so zeleným čajom je pri chudnutí veľmi nápomocná, kofeín bol v minulosti súčasťou medikamentov na redukciu hmotnosti. Z dôvodu rizika predávkovania by ste s kávou mali narábať opatrne. Káva povzbudzuje aj činnosť hrubého čreva, pozor však ak ju budete piť nalačno, môže mať nepriaznivé účinky na činnosť žalúdka.  Zabudnite však na kávu  v prípade, že vám  diagnostikovali žalúdočné alebo dvanástorníkové vredy.